40 rokov OSV - Evolúcia bezpečnosti vozidiel OPEL

 

"Nenaštartuj bez zapnutia pásov!"

 

To bol slogan kampane, ktorú zahájil OPEL v roku 1974 v Nemecku, aby presvedčil vodičov k zapínaniu pásov pri šoférovaní. O 2 roky neskôr bolo zapínanie pásov povinné a od roku 1984 sú za nezapnuté pásy udeľované pokuty. OPEL používa pásy vo svojich vozidlách od roku 1973.

Bezpečné vozidlá OPEL (Opel Safety Vehicle- OSV), názov  výskumu vozidiel, počnúc KADETTom C, ktorý sa zaoberal najmä nárazom do prednej časti vozidla v rýchlosti približne 65km/h, ukázal smer, ktorým by sa mal uberať vývoj bezpečnostných prvkov. KADETT dostal aj pomenovanie OSV40, teda rýchlosť v míľach, pri ktorej boli testované nárazy. ASTRA J ukázala pokrok v bezpečnosti dosiahnutý evolúciou. Žne úspechy 40 ročného zdokonaľovania a je skvelým príkladom bezpečného vozidla s modernými asistenčnými systémami.

 

OSV 40 - Bezpečné vozidlá OPEL testované na náraz v rýchlosti 40mph (60km/h)

Presne pred 40 rokmi OPEL ukázal svoju myšlienku bezpečného kompaktného vozidla na 2. medzinárodnej technickej konferencií zvýšenej bezpečnosti vozidiel v Londýne. Inžinieri tam predviedli model KADETT C, ktorý bol ich majstrovským dielom, čo sa týkalo bezpečnosti. Zaujímavosťou bolo, že tento model bol navrhnutý, aby odolal nárazu v 65km/h a pri tom nevážil viac než 1000kg.

 

Energia nárazu absorbovaná polyuretánovou penou

Jednou z prvých vecí, ktoré si ľudia všimli boli objemnejšie nárazníky v porovnaní s konkurenciou. Tieto nárazníky boli plnené polyuretánovou penou, ktorá im dodala ich absorpčnú schopnosť. Penové články sa deformovali v kontrolovanom smere pri náraze nad 8km/h. Pri rýchlostiach nižších ako 8km/h spôsobil náraz len veľmi malú deformáciu. Taktiež dutiny prahov a dverí boli vyplnené polyuretánovou penou, aby sa zaistila bezpečnosť aj pri bočnom náraze. Zosilnené strešné lišty a operadlá predných sedadiel, ktoré boli zafixované pomocou konštrukcie pásov, umožnili nastavovanie sedadiel a zároveň poskytovali značnú stabilitu. Navyše, predné sklo bolo vyrobené z laminovaného skla, ktoré bolo prilepené priamo ku konštrukcií vozidla.

 

Interiér

Vo vnútri vozidla boli všetky povrchy, s ktorými mohol pasažier prísť do kontaktu pri nehode, zmäkčené a odpružené 2cm vrstvou polyuretánovej peny.

OSV-40 bolo taktiež prvé vozidlo, ktoré dbalo o bezpečnosť vo vnútri vozidla. Centrálny upozorňovací systém od firmy Hella sledoval 11 funkcií a zobrazoval možné chyby pomocou rozsvietenia kontroliek. 4 ďalšie svetielka za zadným oknom signalizovali núdzové brzdenie a tak isto sa zdvojnásobila intenzita svietenia výstražných svetiel. Vďaka svojej vysokej pozícii boli dobre viditeľné pre ostatných účastníkov premávky. Rozdelené spätné zrkadlo umožnilo skvelý výhľad a minimalizovalo mŕtvy bod.

Predné sedadlá boli rozšírené tak, aby vytvorili súvislú hranicu medzi predným a zadným priestorom v kabíne. Bočná podpora, najmä v oblasti ramien, zabraňovala vodičovi a pasažierom naraziť do seba v prípade bočného nárazu. Menšie opierky hlavy na predných sedačkách zabezpečili vodičov dobrý výhľad dozadu. Konštrukcia zadných pásov mala zaistiť bezpečnosť a prehľad. Všetky 4 sedadlá v OSV40 mali trojbodové pásy. Tie predné mali dokonca automatický napínací mechanizmus.

 

Všetky crash testy s prehľadom zvládol

OSV40 splnilo všetky podmienky pri crash testoch. Dokonca všetky 4 dvere mohli byť pri 65km/h náraze do pevnej prekážky, otvorené a karoséria vydržala. OSV 40 bol podobne pozoruhodný pri prednej zrážke s betónovým pylónom v 50km/h rýchlosti, pri bočnom a zadnom náraze do stĺpa a aj pri prevrátení na strechu.

 

OPEL ASTRA J- etalón bezpečnostných sysémov

Noví zástupcovia  triedy kompaktných vozidiel ukazujú, ako dynamicky pokročil vývoj od roku 1974. Okrem zosilnenia konštrukcie, nová ASTRA ponúka zlepšenú pasívnu bezpečnosť a moderné asistenčné systémy, ktoré rozhodne zvyšujú bezpečnosť a pohodlie cestujúcich.

2. generácia OPEL EYE je základom asistenčných systémov. Inžinieri vylepšili sledovanie jazdného pruhu a rozpoznávanie značiek.

 

Adaptívny tempomat

Radarový tempomat pomáha vodičov udržiavať požadovanú rýchlosť a to v bezpečnej vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla, ktorú si môže zvoliť vodič sám. Pri pustenom tempomate radar pravidelne sleduje vzdialenosť do 150m pred autom. Vzdialenosť od vpredu idúceho auta je zobrazená v strede obrazovky.

Ak vodič nereaguje na zvukové a vizuálne upozornenia brzdením , systém predpokladá možný náraz a v krajných prípadoch automaticky pribrzdí vozidlo. Astra je brzdená brzdným systémom, ktorému pomáhajú systémy ako ABS alebo ESP+.

 

Adaptívne svetlomety

Posledná generácia AFL+ bixenónových svetlometov zahŕňa kopu inteligentných svetelných funkcii ako asistent diaľkových svetiel, dynamické svietenie do zákrut, statické natáčanie svetlometov a adaptívne svietenie, ktoré reaguje automaticky na dopravnú situáciu (profil cesty, viditeľnosť) a podľa toho upraví nastavenie predných svetlometov.

 

Balíček pre pasívnu bezpečnosť

Štandardom je 6 airbagov v interiéri Astry. V prípade, že sa aktivuje airbag alebo napinák pásov, rozsvieti sa varovné svetlo a dvere sa automaticky odomknú. V ASTRE sa taktiež nachádza Pedal Release System (PRS), ktorý odpojí pedále v prípade čelnej kolízie, aby sa predišlo zraneniu chodidiel a spodnej časti nôh.