Turbo časovač - Turbotimer

Turbína v turbodmychadlách či už "Liazky" alebo "Imprezy GT" je vždy takmer technický zázrak - otáčky rotora sú totiž až 250 000 /min, a pritom pracovná teplota, keďže rotor je poháňaný výfukovými plynmi, dosahuje až 900°C. Za takýchto podmienok je každému jasné, že nároky na mazanie a chladenie pohyblivých častí sú veľmi vysoké. Obidve tieto funkcie plní neustále cirkulujúci motorový olej. A teraz si predstavte čo sa s turbínou stane, keď po, dajme tomu i kľudnej jazde náhle zastavíte motor - olej prestane prúdiť kanálmi, a za následok máme nerovnomerné prehriatie ložísk, lopatiek turbíny, prepálenie olejového filmu a vznik karbónových usadenín v ložiskách ,atď. Pričom v extrémnych prípadoch (napr. hneď po jazde na plný výkon), pnutie materiálu môže byť také, že turbína praskne alebo sa zadrie. Práve preto vo všetkých manuáloch k turbo-preplňovaným autám je zdôraznené, že po jazde je nutné nechať motor ešte nejakú dobu (1 až 5 min. podľa predchádzajúcej záťaže) na voľnobehu - prúdiaci olej ochladí rotor aj púzdro turbíny, ktorá je nečinná, a potom sa motor môže bezpečne vypnúť.Ale mi všetci sme len ľudia - a určite neraz sa majiteľovy preplňovaného auta niekedy stane, že po dôjdení k cieľu automaticky zhasne motor, a okrem toho tiež bývajú situácie, keď proste na čakanie nie je čas, a po prijdení na miesto určenia musíte okamžite ísť (pričom jazda k cieľu tiež nebola najkľudnejšia). A práve na pomoc v týchto situaciách je určený tento,opisovaný výrobok. Potom, čo je už raz inštalovaný, sám dohliada na časové opozdenie vypnutia motora. Keď niekam prijdete, vytiahnete klúč zo zapalovania, vystúpite z auta, zapnete alarm a môžete kľudne odísť - motor sa vypne sám po dopredu nastaveného časového opozdenia.
Obr.1Obr.2Obr.3
Behom tejto doby sa ani nemusíte báť, že niekto využije spustený motor k ukradnutiu auta - pri poplachovm signále akéhokoľvek alarmu alebo imobilizéru ,motor je okamžite vypnutý, v prípade, že nemáte alarm sa zariadenie môže namontovať tak, že sa motor vypne pri otvorení dverí, pomocou samotného Turbo Timeru sa motor znovu naštartovať nedá.Turbo Timer je od začiatku navrhnutý ako zariadenie schopné slúžiť aj v najextrémnejších podmienkach - rozsah teplôt -50 +120C, pracovné napätie 8..17V, spínaný prúd na výstupe 10A (podľa požiadavky aj väčší). Zariadenie shodného typu sa používajú napr. v ruskej armáde, polícii a záchranných vozidlách, nehovoriac o ich rozšírení všade po svete, obzvlášť (podľa odkazov na nete) v USA a Austrálii, pričom ceny se obvykle pohybujú od 150 (nejjednoduchší, nepodporuje vstup alarmu) až do 300 USD.Cena kompletného Turbo časovača vyjde okolo 1600 Sk bez montáže (tá je ale veľmi jednoduchá, bude priložený montážny manuál).